Andere geldsystemen

Cryptocurrency, basisinkomen, en alles wat met geldsystemen te maken heeft.
Tjwan
Contacteer:

Andere geldsystemen

Bericht door Tjwan »

Het huidige geldsysteem functioneert slecht.
Ben je geinteresseerd in de feiten? Dan is het boek van de Belgische bankier en hoogleraar Bernard Lietaer een eye opener! (Geld en duurzaamheid: van een falend geldsysteem naar een monetair ecosysteem).

Eerst de feiten en dan kom ik met een mening/standpunt/hypothese

Feiten:
1. Het huidige geldsysteem stimuleert ongelijkheid (rijken worden gemiddeld steeds rijker, armen worden gemiddeld steeds armer)
Bron: pag 152 van bovengenoemd boek (concentratie van rijkdom)
2. Het huidige geldsysteem kent een opslingerend effect met een ingebouwde instabiliteit, vroeg of laat eindigend in een volgende financiële crisis.
Bron: pag 102 van bovengenoemd boek (instabiliteit als een structurele zwakte)
3. Onze reële economie (fysieke goederen en diensten die worden verhandeld) wordt overschaduwd door valuta en derivaten transactie en speculaties (De reële economie heeft een omvang van minder dan 2%, de handel in geld meer dan 98%)

Oorzaken en gevolgen:
Omdat er op financiële transacties geen heffing of belasting wordt geheven, vinden er massaal "flitsgeld" transactie plaats met onvoorstelbare volumes ( in 2010 al meer dan 4.000 miljard USD PER DAG!). In Europees verband wordt er al jaren gesproken over enige vorm van belasting over deze financiële flits transactie. Maar door de enorme belangen die hiermee gemoeid zijn, blijft het al jaren bij praten.........

Hypothesen/meningen/visies:
Gezien deze drie (en vele andere onderliggende fundamentele) bezwaren, hebben sommigen weleens verzucht: "Kunnen we niet totaal zónder geldsysteem?" Dat is in mijn ogen niet haalbaar. Stel dat ik 20 bloemkolen heb, waarvan ik er 18 wel kwijt wil, en ik heb behoefte aan een brood, dan moet ik een bakker zien te vinden die net bloemkolen nodig heeft. Tegen de tijd dat ik die gevonden heb, zijn mijn bloemkolen verrot, en de broden van de bakker beschimmeld... Ik geloof dus dat een geldsysteem om de fysieke ruilhandel mogelijk te blijven maken, wél heel handig is en blijft, ook in de ideale toekomst.

Gelukkig is er goed nieuws! Het huidige geldsysteem is ons niet overkomen, dat hebben we in het verleden zelf met zijn allen in elkaar gefabriekt.
En wat we zelf in elkaar gefabriekt hebben, daar kunnen we ook van besluiten dat we dat vanaf nu ánders gaan doen!

Laten we even kijken hoe dat dan eruit zou kunnen zien, en wat we daarvoor zouden moeten doen.
A: de fysieke ruilhandel en de financiële transactie handel geldsystemen moeten van elkaar los gekoppeld worden. Stort de financiële wereld in, dan kan de fysieke ruilhandel gewoon doorgaan. Doordat deze momenteel gekoppeld zijn, betekent een crisis in 98% van het financieel systeem, dat de 2% van de fysieke economie "automatisch" meegesleurd wordt, door de koppeling die we zelf hebben gecreëerd.
B: Een (minieme) belasting op financiële flits transacties (zoals we die op fysieke transacties kennen in de vorm van Belasting Toegevoegde Waarde/BTW van 9% of 21%) van toepassing verklaren op alle financiële transacties. Dit kan al een enorm dempend effect hebben op de nu zichtbare opslinger effecten.
C: het afschaffen van het creëren van schaarste (door het toepassen van rente) (dat gaat té ver om dat hier uit te leggen, maar Bernard Lietaer legt in zijn boek haarfijn uit, welke desastreuze gevolgen het heffen van rente heeft op de maatschappij (als iemand mij eraan herinnert, zal ik hierover nog wel een anecdote delen, waarmee het voor iedereen duidelijk is welke desastreuze gevolgen rente heeft op onze maatschappij).
D: er zijn gelukkig al meerdere alternatieve geldsystemen gecreëerd, zowel in het buitenland (Zwitserland, Bristo, Sardinie) als in Nederland.
Sommige landelijk (zoals de duurzame United van United Economy),anderen die lokale ondernemers steunt (zoals de Rotterdamse "DAm", de Alkmaarse "VIX" de Utrechtse "Euro", de Wageningse "Eurijn", en het mede door mij opgerichte "Arnhemse Hert". En zijn er vast nog vele anderen!
Net zoals bio diversiteit van essentieel belang is voor onze natuur, is financiele diversiteit van essentieel belang voor ons betalingsverkeer.

Als startpunt voor uitwisseling van standpunten en verdieping van de standpunten vanuit de verbinding vanuit het hart, stel ik hierbij een programma onderdeel voor bij de Partij De Nieuwe Mens:
Het geldsysteem wat bij een nieuwe wereld hoort:
A. Kent geen procentuele rente over geleend geld (Dat hebben we ooit besloten om in te voeren, dus we kunnen ook besluiten om dat weer achter ons te laten. Sterker nog, wat economen, die in schaarste hebben leren denken, 10 jaar geleden nóóit voor mogelijk hebben gehouden, is nu bewaarheid geworden: de rente in sommige markten ís nagenoeg NUL en in sommige gevallen zelfs negatief!
B. Geld als middel voor fysieke ruilhandel wordt afgescheiden van geld voor de financiele/virtuele handel in valuta en derivaten. (Banken worden ook gesplitst)
C. Alle financiële transacties worden net als fysieke handel van een soort BTW voorzien.

Nog niet compleet, maar ik laat het hier even bij. Uitwisseling van standpunten is welkom!
Verbinding vanuit mijn <3

Terug naar “Geldsystemen”