Even introductie.....

Welkom op het forum Politiek Vanuit Het Hart.
Hier kan je een nieuwe Topic aanmaken waarin je jezelf kan voorstellen en vertellen wat je nog meer wilt delen.
Harold
Contacteer:

Even introductie.....

Bericht door Harold »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Harold en ik ben 52 jaar en woon min of meer zelfstandig met enige hulp, vanwege een niet aangeboren hersenletsel dat ik opliep op elfjarige leeftijd. Er is enige fysieke restschade, zal ik maar zeggen. In 2012 heb ik een autobiografie in eigen beheer voltooid en uitgebracht om voor mensen de gevolgen van onder andere hersenletsel inzichtelijk proberen te maken. Daarna heb ik nog een gedichtenbundel samengesteld met een exclusief inkijkje in mijn gemoedstoestanden en zieleroerselen. Zie hieronder de links:

https://heijink.mijnbestseller.nl/shop/ ... er-nl.html
https://www.boekenbestellen.nl/boek/ged ... eerd/29473

De intentie die ik met het schrijven van deze boeken had, was, in weerwil van mijn eigen egogerichtheid en - centraliteit, toch om dienstbaarheid te tonen aan anderen, aan het geheel van de samenleving en mensheid. Ik wilde anderen in de gejaagde door prestatiedruk en bewijsdrang vormgegeven samenleving graag wat meegeven. In hoeverre ik daar in geslaagd ben, laat ik graag over aan de interpretatie van de lezer. Tot zover even de beschouwing over mezelf.

Politiek zag ik altijd als een ver van mijn bed show, een soort poppenkast waar mensen al discussiërend en debatterend over doelgroepenbeleid, machts- en partijbelangen strijdend met elkaar overhoop lagen. Daarom hield ik me afzijdig en voerde mijn protesten tegen het vermeende onrecht zoals bijvoorbeeld de extreme bomenkap, de zin en onzin van de overdreven angst-, veroordelings- en prestatiecultuur, de arbeidsethos waarvan de basis wordt gelegd in het onderwijs, eenzijdig in mijn eentje. Het voelde als vechten tegen de bierkaai of tegen hoge onbereikbare windmolens. Eigenlijk zou ik deze strijdbijl diep onder de grond mogen begraven. Uiteindelijk zouden we allemaal mogen gaan in zien dat al die vechtlust en strijd niets oplevert. In mijn ogen is het grootste probleem van deze tijd dat het gemeenschappelijk doel van de samenleving en politiek, zoals nu eigenlijk het geval is, niet gericht is op het geheel, op de eenheid van het universele tijdloze bewustzijn dat aan de basis ligt van al het leven. In feite zijn de meeste Westerse mensen eigenlijk losgeslagen van de tijdloze Essentie of Bedding van het leven. Hierdoor is onze samenleving en wereld onder leiding van politieke uitgangspunten en doelstellingen verworden tot een kenniseconomie waarin het recht van het individu en het recht van de sterkste, de mooiste, de beste, de hardste welig hoogtij viert. Alles wat niet in het systeem past wordt stelselmatig onderdrukt en/of bestraft met alle gevolgen van dien. Wanneer we blijven handelen vanuit persoonsgerichte (hoe spiritueel of vernieuwend ze ook genoemd worden) blijven handelen zal er niets wezenlijks veranderen en blijft alles gericht op het bestrijden van uiterlijke symptomen. Symptomen die we allemaal in door onze eigen onbewustheid diep in ons innerlijk met ons meedragen. De pijn, het verdriet, de angst, de woede, de onbalans, de onmacht en de onrust die we zo dikwijls in onszelf ervaren en die ons verder laat voortjagen en ons niet de ruimte geeft om dichter bij onze hartskernen te komen. In mijn ogen zou er dus op brede basis aandacht en ruimte mogen komen om de spirituele en wezenlijke vernieuwing van de mens gestalte te geven. Diepgaandde wezenlijke vernieuwing gaat verder dan het aanpassen van gedrag en taalgebruik. Daar zouden we allemaal profijt van kunnen trekken als we als samenleving waarlijk gezamenlijk tot vernieuwende inzichten mogen komen als we bereid waren door onze persoonlijke verschillen en tegenstrijdigheden heen te kijken. Als we meer ruimte zouden geven aan de innerlijke vrijmaking van ieder mens. Dat daar ons bewustzijn op gericht zou zijn. We zouden elkaar leerling en leraar kunnen zijn en elkaar inspireren en ondersteunen op onze levensweg als het belang van het geheel, van de eenheid onderkend zou worden. We zouden dan waarlijk weer een samenleving zijn waarin we van elkaar kunnen leren in plaats van al dat vingergewijs, aanvallen en verdedigen. In dat opzicht kan ik ook nog leren. De chinese wijsgeer Lao Tse constateerde drieduizend jaar al: zolang de politiek niet gefundeerd wordt op spirituele universele innerlijke waarden, dan ontaard de politiek 'tot het einde van gerechtigheid'. Dan blijft het oude wijn in nieuwe zakken.

Graag sluit ik daarom aan bij de woorden van Karel.
Harold
Contacteer:

Re: Even introductie.....

Bericht door Harold »

Herstel: In de negende regel van de derde alinea moet tussen de zinsnede '.......blijven handelen vanuit persoonlijke' en de zinsnede '(hoe spiritueel of vernieuwend ze...' de woordjes 'drijfveren en motieven' worden gevoegd.
Plaats reactie

Terug naar “Welkom”