Herstel biodiversiteit begint in eigen tuin

Steven
Site Admin
Contacteer:

Herstel biodiversiteit begint in eigen tuin

Bericht door Steven »

Ik werd geïnspireerd op Twitter door Nathelie (https://twitter.com/NathalieNatuur).
Zij heeft er een motto: 'Herstel biodiversiteit begint in eigen tuin, meer vlinders, grond insecten, bijen, vogels, kikkers..'

Met een moestuintje/ kas kunnen we inderdaad zelf al meedoen aan de verandering. Stel je eens voor dat iedereen iets zou doen in eigen tuin om de biodiversiteit te herstellen op deze planeet.
We kunnen vanalles plaatsen:
* vijvers
* insectenhuizen / vlinderhuizen
* moestuinen
* kassen
* bloemen en planten, met kleuren geel en paars. (deze trekken volgens mij de 'goede' insecten aan)
* wat is er nog meer mogelijk?

Bij mijn vorige woning had ik een moestuintje, insectenhuis, bloemen, een waterbakje voor vogels...
Ik ben vorig jaar verhuisd en tot nu toe hebben we alleen gras gelegd, we willen wel een moestuintje beginnen en kijken wat we kunnen doen aan bloemen, want we hebben 3 katten die héél nieuwsgierig zijn!
"Alles van het leven komt me toe met gemak, vreugde & glorie!" :lol:
- Gary M. Douglas & Dr. Dain Heer
Marcel

Re: Herstel biodiversiteit begint in eigen tuin

Bericht door Marcel »

Ik vind dat zelf ook leuk om te doen. Maar ik denk niet dat je iedereen hier in mee krijgt.
Door gebrek aan tijd en interesse houden mensen hun tuin eenvoudig. Je hebt ook verschillende type mensen (denkers / doeners) waar je rekening mee moet houden. Je kunt dit wel stimuleren met acties zoals de gemeente hier een tijd gelden heeft gedaan, het inwisselen van stoeptegels voor groen.
En tuinieren als vak op de basisschool. Dan krijgt men het als kind al mee.

Ik heb een vijvertje met shubunkins en chinese danios, veel insecten (libellen, schaatsrijders, bootsmannetjes) en bruine kikkers en laatst een groene kikker gezien. Een klein tuinkasje met wat pepers en tomatenplantjes. In de tuin veel bloemen, kruiden (tijm, oregano, citroenmelisse, munt etc.), groente (boontjes, bietjes en knolraab) en fruit (vijg, peer, frambozen, aardbijen, aalbes, blauwe bes, braam, kruisbes).
Kwa insecten vliegt er veel, bijen , hommels, een paar wespen, zweefvliegen, vlinders, lieveheersbeestjes, allerlei soorten spinnen.
En dit allemaal op een oppervlak van +/- 25 x 7,5 meter.

De tuin ligt een beetje overhoop. Ik had kippen, maar die heb ik weggedaan, legde niet meer vanwege hun leeftijd. De kippen slijten nu hun oude dag in een boomgaard bij een colega. We zijn nu bezig met een nieuwe indeling.

En Steven we hebben een wit/rode kater. Best wel een gedoe om hem uit de perkjes te houden. Katten hebben een neiging om hun behoefte overal tussen de plantjes te doen. Ik heb dat nu opgelost met wat kippengaas tussen de plantjes totdat de bodem bedekt is. Heel af en toe heeft ie een kikkertje of vlinder te pakken. Maar het jagen valt mee.
Steven
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Steven »

Ik snap wat je bedoelt @Marcel , dat niet iedereen er mee in wilt stemmen.

Stel je voor dat er in brandgangen zulke dingen gebeuren, met hangende moestuinen, dan ontstaat er ook biodiversiteit tussen de huizen in, dit als alternatief voor mensen die zich er niet zo mee bezig willen houden. (ook geen last van kattenpoep, die poepen op de grond..?)

Kinderen ermee kennis laten maken op vroege leeftijd is prachtig idee.

Jouw tuin klinkt heel erg leuk om eens te zien!
Hoe wordt de nieuwe indeling?
Ik vind het fijn dat de kippen hun oude dag kunnen slijten :mrgreen:
"Alles van het leven komt me toe met gemak, vreugde & glorie!" :lol:
- Gary M. Douglas & Dr. Dain Heer
Renée

Bericht door Renée »

Ben het met Steven eens Marcel, je beschrijft jouw tuin zo mooi dat ik hem ook wel eens wil zien! :)
Een stukje natuurontwikkeling meegeven aan kinderen is wel een prachtig idee. Mijn kinderen zaten op de Vrije School, waar ze 1 ochtend in de week naar een biologisch dynamische boerderij gingen en vanuit daar bijvoorbeeld ook het bos in konden, kippen voerden, tuinierden etc. Ik heb het altijd als zeer waardevol gevonden voor hen ook al zagen zij dat toentertijd niet zo. :lol:
Nu ze volwassen zijn, merk ik wel dat ze hart voor de natuur hebben, wellicht is het zaadje daarvoor mede geplant op die boerderijochtenden.
Hier in Deventer zijn ze de afgelopen jaren wel actief geweest in het aanleggen van bijenlinten door o.a. zaad uit te delen aan de bevolking en rotondes in te zaaien. Het is jammer dat mensen uit tijdgebrek toch steeds vaker kiezen voor compleet betegelde tuinen.
Misschien is het een idee, mocht het zover komen dat deze partij zich toch meer gaat profileren naar buiten om flyers met daarop geplakt zakjes met logo gevuld met bloemen zaadjes uit te delen, te verspreiden, of op te sturen naar nieuwe leden of geïnteresseerden. Je moet breed goodwill kweken.
Plaats reactie

Terug naar “Meer groen in onze steden”